Японски учен спечели Нобеловата награда за медицина

13:25, 03 окт 16 / Свят 25 234 Шрифт:
Японският учен Йошинори Осуми е носителят на Нобелова награда за медицина за работата си по изясняване на механизмите на автофагията - ключов процес за разграждане и обновяване на клетъчни компоненти. Процесътобяснява как клетките се „самопочистват”, разграждайки бактерии, вируси и клетъчни компоненти.

В своето изявление Нобеловата академия, казва, че откритията на Осуми са довели до ново разбиране за "рециклира на съдържанието на клетките“. „Неговите открития отварят път към разбирането на основното значение на автофагия в множество физиологични процеси като адаптация към гладуване или в отговор на инфекция,се казва в изявлението.

Тази концепция се появява през 60-те години на XX век, когато учени за първи път наблюдават, че клетката може да унищожи част от съдържанието си. В началото на 90-те години Осуми открива гени, които са свързани с аутофагията.

Откритията на Осуми позволяват да разберем как клетките „самопочистват” съдържанието си. Откритията му помагат да се разбере фундаменталната важност на аутофагията в много физиологически процеси, такива като адаптиране при глад и отговор при инфекция. Мутациите в аутофагиалните гени могат да причинят заболяване, и аутофагиалният процес е свързан с няколко състояния, включително рак и неврологични заболявания.

Процесът също е свързван с Паркинсон, Диабет тип 2 и други заболявания, свързани с остаряването. Разкритията на японеца ще позволят създаване на лекарства, които могат да атакуват аутофагията при различни заболявания.

Осуми е 23-тият роден в Япония Нобелов лауреат и 6-тият японец, получил отличието в категорията за медицина.

Той е роден през 1945 година във Фукуока, получава докторска степен в Токийския университет през 1974 година. След три години в Университета Рокфелер в Ню Йорк, той се завръща в Токийския университет, където оглавява своя изследователска група през 1988 година. От 2009 година е професор в Токийския институт за технологии.

Тази седмица също ще бъдат раздадени Нобеловите награди за физика, химия и мир. За икономика и литературата ще бъдат раздадени следващата седмица.