От район „Одесос“ започна кампанията срещу телефонните измами

09:02, 06 окт 16 25 246 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Със среща на възрастни хора от варненския район „Одесос“ с началника на Първо Районно управление на полицията главен инспектор Атанас Михов и зам.-кмета на района Атанас Христов започна информационната кампания на областната дирекция на МВР във Варна срещу телефонните измами. На срещата присъства и началникът на отдел „Охранителна полиция“ комисар Никола Панчев.

Началникът на група „Противодействие на престъпления против собствеността” на отдел „Криминална полиция” старши инспектор Живко Костадинов сподели с присъстващите, че се забелязва спад в регистрираните измами по телефона, но подчерта, че е важно работата по превенция да продължава, защото само така може да се запази тази тенденция. Той посочи какви са основните сценарии, които биват използвани, и начините на действие на измамниците. Даде съвети на гражданите как да реагират в ситуация на телефонна измама.

Главен инспектор Михов подробно разказа за най-характерните случаи от последните месеци, при които са измамени възрастни хора, а сумите, които са предадени, са значителни. Той наблегна на това, че полицейските служители няма да поискат пари по телефона и още по-малко ще поискат някой да ги хвърли през терасата. Беше категорично заявено, че всяко длъжностно лице има своите отличителни белези, служебни знаци и карти, по които може да бъде разпознато, и разговор по телефона не може да бъде причина за предоставяне на средства на непознат.

На всички присъстващи бяха раздадени брошури, описващи основните рискове, сценарии на измами по телефона и основни съвети към гражданите, както и стикери, които могат да се залепят върху домашния телефон или в близост до него, които да напомнят при всяко позвъняване, че има опасност и трябва да сме нащрек. Тези материали са изготвени със специалната подкрепа на Община Варна.

Информационната кампания ще обхване и учениците на Варна. Със съдействието на Регионалното управление на образованието полицейските служители започнаха своите посещения в училищата в областта. Тяхната задача е децата да бъдат запознати със съществуващите рискове, да им се дадат кратки насоки и съвети за действие.

 

Основните сценарии на телефонните измамници:

1) Спешна нужда от операция или лечение заради: преживяно пътно-транспортно произшествие, потърпевш от пожар или токов удар, заболяване или тежък вирус (ебола);

2) Мним куриер, носещ пратка от чужбина, или важни документи, които трябва да се освободят срещу заплащане;

3) Полицейски служители организират операция срещу измамници и потърпевшите биват призовавани да дадат сума пари, за да бъдат заловени извършителите;

4) Представител на Европейската комисия, убеждаващ възрастни хора, че ще получат увеличение на пенсията си в размер, равен на сумата пари, с която разполагат вкъщи.

 

Как се прекъсва телефонната измама:

1) При получаване на телефонно обаждане, което гласи, че: близък е пострадал или болен и се нуждае от лечение; имаме да получаваме колет със скъпи вещи от чужбина или друг подобен сценарий, телефонът незабавно трябва да бъде затворен и да не се правят опити за набиране веднага, защото е възможно линията да е все още заета от измамниците. Прекъснете връзката, изключвайки телефона от розетката!

2) Не се доверявайте на лица от телефонни позвънявания - не трябва да назовавате имена и лични данни, да не давате адрес или телефонен номер на мобилен телефон, да не споменавате децата или други близки на непознати или дори привидно познати гласове в телефонната слушалка;

3) Първата реакция при попадане в подобна схема - ПОЗВЪНЯВАНЕ на БЛИЗКИТЕ! ПОТЪРСЕТЕ КОНТАКТ с посочените за потърпевши в разигравaния сценарий. Пазенето на тайна (често това е условие) е НАПЪЛНО ПОГРЕШНО и трябва да е сигурен знак, че се касае за ИЗМАМА.

4) По телефона не бихте могли да пострадате - ако затворите слушалката или в директния разговор с измамника изречете, че това е измамна схема.

5) Позвънете на вратата на близък съсед и от неговия телефон се опитайте да позвъните на близък роднина или приятел, който да вземе инициативата в свои ръце.

6) При всички случаи на телефонна измама трябва незабавно да се обърнете към най -близкото РУ на МВР. Това важи особено и за неуспешните опити за измами.

7) Не се доверявайте лесно на хора, представящи се за полицейски служители, куриери или други длъжностни лица, особено по телефона. Всички те имат специфични белези и служебни карти, по които могат да бъдат разпознати и/или проверени.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама